Darálthús-akció

2002.03.14. 13:13
Ridley Scott háborús filmje az Egyesült Államok elitalakulatainak 1993-as katasztrofális szomáliai akcióját dolgozza fel. Brutális darálás, rasszista felhangokkal.
Hozzá kell szoknunk, hogy az Egyesült Államok hadseregének testközeli akcióiról ezentúl már csak a moziban kapunk képet, legkorábban tíz évvel a történtek után. A nyilvánosságot képviselő újságírókat az Öböl-háború óta gyakorlatilag elzárják a forró területek elől, a CNN-nek megrendezett jelenetekkel kell beérnie, a Pentagon operatőrei és képmachinátorai pedig egyelőre nem készültek még fel, hogy magukhoz vegyék például az Anakonda-hadművelet élő közvetítésének jogát. Előbb vagy utóbb úgyis mindenre fény derül - igaz, a kudarcokat utólag díszcsomagolásban, magasztos szavak kíséretében nyújtják át. Így sok kényelmetlen kérdést fel sem teszünk, és a veszteségeket is könnyebben elviseljük.

Trópusi nyaralásokat idéző légifelvételek
Merthogy a film egy színtiszta kudarcról szól. 1993-ban politikai és katonai ballépések egész sorozata előzte meg az október 4-én eszkalálódó összecsapást, mely végül 18 amerikai elit katona és több mint ezer szomáliai életét oltotta ki. Hogyan történhetett ez meg? - tették fel a kérdést elborzadt amerikai adófizetők millió, amikor a helyi televízióktól átvett felvételeken bemutatták, hogyan gyalázzák meg fiaik holttestét a barbár helybéliek.

A Mogadisuban állomásozó, ENSZ-irányítástól független amerikai hadtest eredeti célja az éhínséggel és anarchiával küszködő kelet-afrikai ország élelmiszersegélyeinek elosztása és a fegyverembargó ellenőrzése volt. A városban garázdálkodó hadúr miatt kialakult egyre feszültebb helyzetet az amerikaiak egy gyors és célzott katonai akcióval készültek megoldani: terrorelhárító Delta- és speciálisan kiképzett Ranger-alakulatokkal elrabolják a kiskirály embereit, hogy végre béke legyen.

Ridley Scott (Alien - Nyolcadik utasa halál, Thelma és Louise, Szárnyas fejvadász, Gladiátor) producer-rendező nem sokat őrlődik az előzményeken: öt percben, képaláírásokkal közli a helyzetet, miközben trópusi nyaralásokat idéző légifelvételeken csodálhatjuk a katonák által csak "szomiknak" nevezett lakosság felett köröző Sólymokat. (Csillagos ötös Slavomir Idziak operatőrnek.) Újabb rövid kitérő míg megismerjük a G.I. Joe-kat, enumeráció a laktanyában, aztán irány "Mog". Akció indul.

Akció indul
Minek is szaporítani a szót, egy-két RPG-nek köszönhetően a biztonságos madártávlatból rögtön békaperspektívába kerülünk - le a lángoló utcára, a lelőtt helikopterlegénység és a sikátorok közé szorult mentőkonvoj tagjai közé. Rázkódó felvételek, térben gyakorlatilag követhetetlen lövöldözés és irtózatos gyilkolászás kezdődik. Hogyan gyilkolnak az amerikaiak? Higgadtan, polgári precizitással. Hogyan sebesülnek meg? Mint Zidane a tizenhatoson belül. Hogyan gyilkol a "szomi" csürhe? Artikulálatlanul üvöltözve, vaktában. Hogyan sebesülnek meg? Nem sebesülnek meg. Összecsuklanak, mint a marionettbábuk.

A "mérhetetlen technikai túlerővel alátámasztott humanitárius akció" (Népszabadság, 1993 október 5.) bemutatása mérhetetlenül egyoldalúra, már-már rasszistára sikeredett - persze nem explicit módon, csak épp olyan módszerekkel, ahogy a Fókusz indul neki egy-egy roma-riportnak. A képek által kibillentett mérleget tovább nyomja a szemben álló felek között elhangzó néhány dialógus. A dialektikában is jártas kommandósok általában a demokráciával érvelnek, míg a helyiek arrogánsan tojnak az import ideológiára, és amikor megemlítik, hogy az amerikai katonák idegen állam területén tartózkodnak, azt gyűlölettől izzó tekintettel, izzadva, akcentussal teszik. Fúj!

Hősjelölt
Bár a Pentagon mozirajongói vezetői és az akcióban résztvevő katonák mind hitelesnek és a történtek élethű reprodukciójának tartják a filmet, ne legyenek kétségeink: nem ez és nem így történt minden, amit ebben a fegyverdicsőítő hazafias fikcióban megmutatnak. Ne akadékoskodjunk má', a lényeg, hogy a fiúk - még ha darálthús formájában is - hősként jönnek ki az dologból.

Oscar-várományos

A Sólyom végveszélyben négy kategóriában jelölt az idei Oscar-díj-átadáson: a legjobb rendező, a legjobb operatőr, a legjobb hang és a legjobb vágás kategóriákban.

Ridley Scottot eddig kétszer jelölték, '91-ben a Thelma és Loiuse, 2000-ben pedig a Gladiátor rendezéséért.

>>A 2002-es Oscar-jelöltek

Black Hawk Down - A Sólyom végveszélyben
színes feliratos amerikai háborús filmdráma, 144 perc, 2001
rendező: Ridley Scott
író: Mark Bowden
forgatókönyvíró: Ken Nolan, Steven Zaillian
operatőr: Slavomir Idziak
díszlettervező: Pierluigi Basile
zene: Jeff Rona, Hans Zimmer
producer: Jerry Bruckheimer, Ridley Scott
látványtervező: Arthur Max
vágó: Pietro Scalia
szereplő(k):
Josh Hartnett (Matt Eversmann őrmester)
Ewan McGregor (John Grimes)
Tom Sizemore (Danny McKnight alezredes)
Eric Bana (Hooten őrmester)
William Fichtner (Paul Howe őrmester)
Ewen Bremner (Shawn Nelson)
Sam Shepard (William Garrison)
Gabriel Casseus (Mike Kurth)