További Űrkutatás cikkek
Komoly befektetések
Musk több tízmillió dollárt fordított a SpaceX-re, és további 100 millió dolláros tőkeemelést helyezett kilátásba, hogy fedezze a még nagyobb űrjármű kifejlesztésének költségeit, írta Wired.
A fiatal üzletember olyan magabiztos kijelentéseket tett, hogy kétharmadára akarja szorítani az 1000 font (450 kilogramm) alatti hasznos tömeg Föld körüli pályára állításának költségeit, és hogy az ő űripari magánvállalkozása minden ellentétes várakozással szemben sikeres lesz.
A Marsra is mehet
Ha a Falcon beválik ott, ahol mások elbuktak, az eredmények nyomán újraéledhetnek az űr felfedezésére tett erőfeszítések. És ezek közé tartozhat akár a marsi űrutazás szállítóeszközeinek kifejlesztése is.
Az űrkutatás komoly szereplői közé jelenleg az amerikai Boeing és Lockheed, az európai Arianespace, illetve az orosz és a kínai kormány tartozik. A korábban magántőkéből alapított, kilövést tervező, de elbukott, vagy tetszhalott cégek közé tartozik a Roton, Beal és a Kistler.
Az önálló vállalkozások közül talpon van viszont az Orbital Sciences, amely Pegasus és Taurus rakétáival 20 millió dollárért vállalja a hasznos terhek űrbe emelését. A Sea Launch nemzetközi konzorcium, amelynek tagja a Boeing, orosz-ukrán rakéták és tengeri platform segítségével 65 millió dollárért vállalja műholdak geoszinkron pályára állítását.
Olcsó szállítás
Musk szerint a Falconnal a nevetségesen alacsonynak hangzó 6 millió dollárért nyereségesen tud majd legfeljebb egy tonnás hasznos terhet az űrbe emelni. "Az elmúlt idők próbálkozásai három fontot feltétel egyikét mindig elmulasztották teljesíteni. Nem volt meg a megfelelő műszaki tehetség, hiányzott a megfelelő anyagi háttér, és egy sor műszaki csodától függött a sikerük" - jelentette ki Must a Wirednek telefonon adott interjújában.
Musk szerint a vállalkozása elkerüli ezeket a csapdákat. Az új fejlesztésű és építésű rakétái próbakilövését márciusban hajtották végre. A fejlesztőcsapat például Eternet hálózattal cserélte le a rakétákban megszokott kábelrengeteget, de lényeges újításokat hajtott végre a alapstruktúra és a működés területén.
A dél-afrikai születésű Musk akkor határozta el, hogy saját űrcéget alapít, amikor rádöbbent, hogy a marsi szondák fellövésének első és legfontosabb akadálya nem más, mint a Föld körüli pályára juttatás óriási költsége. Meggyőződése ugyanis, hogy az amerikai megoldás túl drága, más lehetőségek, például az átalakított orosz ballisztikus rakéták használata pedig túl bizonytalan.
Megosztott szakértők
Miközben sokan őrültnek tartják Musk elképzeléseit, eltökéltsége tisztelőket is szerez. Keith Cowing, a NASA korábbi teherszállítási szakértője szerint bár barátjának nem nevezheti, mégis tiszteletreméltónak tartja, hogy arrogancia nélkül próbál újítani.
Kevésbé takarékoskodott a dicsérő szavakkal Frank Sietzen, a Virgina állambeli űrszállítási társaság (Space Transportation Association) elnöke. Szerinte a fiatalember nagy reménysége a megújulásra váró iparágnak. Viszont arra is figyelmeztetett, milyen következményekkel járhat, ha Musk kísérlete elbukik.
"Ha az ötlete működik, az hatalmas visszhangra talál majd, és a nagy céget sorban állnak majd az ajtaja előtt, hogy kivásárolják. Viszont ha felsül, vagy anyagi korlátai határához érkezik, az újítási kísérlet komoly negatív hatással is járhat" - jelentette ki Sietzen.