2001 decemberében Reid egy Párizsból Miamiba tartó utasszállító fedélzetén kísérelte meg, hogy felrobbantsa a cipője sarkába rejtett robbanóanyagot. Szerencsére a sorban meggyújtott gyufák szaga elárulta, amikor be akarta indítani a bombáját, így az utasok és a légi kísérők ártalmatlanná tették.
Az is elképzelhető, hogy a fedélzeten találnak egy olyan robbanószerkezetet, amelyről nem lehet tudni, hogy éles-e, és esetleg minden beavatkozás nélkül robbanni fog. Ilyen esetben célszerű lehet a bomba szabályozott körülmények közt történő felrobbantása.
Összeszíjazott utazótáska
"Megvizsgáltuk a lehetőséget, hogyan lehetne egy ilyen bombát zárt térben úgy felrobbantani, hogy ne kerüljön veszélybe az utasok élete" - nyilatkozta a Reutersnek Charles Laubie, a párizsi központú Sema ügyvezetője.
Fél évvel a meghiúsult merénylet után a többek közt golyóálló mellényeiről ismert cég levédette a FBK (Flight Bomb Killer, légi bombamegsemmisítő) működési elvét. A szerkezet úgy néz ki, mint egy összeszíjazott fekete utazótáska.
A 20 ezer eurós zsák és számos belső rétege befogadja a bombák rejtekhelyének gyakran használt eszközöket, például egy laptop számítógépet. A alkalmatosság belsejében szó szerint bombabiztos technológia rejtőzik. Az FBK képes elnyelni akár 200 gramm plasztik robbanóanyag energiáját, mondta Patrick Larcher, a Sema műszaki igazgatója.
Elemészti a 25 tonnás erőhatást
Ennél többet egy terrorista amúgy sem tud feltűnés nélkül a fedélzetre csempészni. A golyóálló belső réteg állítólag 25 tonnás robbanási nyomást kibír, és gyakorlatilag megfojtja a bombát. "Az egész kicsit a levegőbe emelkedik, kiszökik egy kis füst, de a környezetben semmi kár nem esik" - mondta Larcher.
Hasonló elven fejlesztett a Sema egy védőpajzsot, amelyet repülőtereken, pályaudvarokon, stadionokban és más nyilvános helyszíneken talált bombáknál alkalmazhatnak.
Kályhacső a pályaudvarokra
A GBK (Ground Bomb Killer, felszíni bomba megsemmisítő) gyorsan kiteríthető a felfedezett robbanószerkezet körül. Az eredeti mérete ötszörösére kinyílik, és kéményként emelkedik a levegőbe. A gyártó szerint 15 tonnás nyomást képes kezelni a pajzs, és a robbanás ereje kizárólag felfelé terjed.
Vagyis a környéket továbbra is ki kellene üríteni, de az evakuált körzet lényegesen kisebb lehet. Az 5200 euróba kerülő GBK első példányait egy vidámpark rendelte meg. A drágább FBK október 29. és 31 között a római AVSEC World légi biztonsági szakkiállításon mutatkozott be.