További Tudomány cikkek
- A nem őszinte viselkedésformák átszövik mindennapjainkat
- Magyar fejlesztés forradalmasíthatja a napelemparkok telepítését
- Eddig ismeretlen fajokat és hegyeket is találtak a víz alatt és a víz fölött is
- Van, aki még a szekrény hátuljában árválkodó bögrét is megsajnálja
- Olyan meleg az összes óceán, hogy kifehérednek a korallok
A következő fontos lépés már a megvalósítás küszöbén áll. A repülés történetében elsőként terveznek alkalmazni pilóta nélküli robotbombázókat. Az amerikai védelmi minisztérium arlingtoni DARPA kutatóintézete (Defense Advanced Projects Research Agency) azzal bízta meg a Boeinget, hogy már jövőre építse meg a harci gép két prototípusát. Ezek a 800 és 1800 kilométer közötti hatótávolságú robotbombázók mindenek előtt ellenséges radarállomások, légvédelmi állások és mobil rakétakilövők ellen lesznek bevethetők.
A hasonló gépekkel szemben magas követelményeket támasztanak. Azt akarjuk, hogy ezek ugyanazzal a megbízhatósággal működjenek, mint az emberi irányítással működő kereskedelmi vagy katonai gépek - jelentette ki Bob Mitchell, a most nagyon sikeresnek számító Global Hawk társtervezője.
A Sonic Cruiser a mai gépekhez képest kereken 20 százalékkal gyorsabb |
A civil repülésben is régóta dolgoznak az olyan 'cockpit asszisztensen', amely képes feldolgozni a mérőműszerek korábbi és a frissen beérkező jelentéseit, például a repülési magasságot, sebességet, üzemanyagfogyasztást, és képes meghatározni a fontos adatokat, például az optimális útvonalat. A gép javaslatait aztán a pilóta visszaigazoltathatja a földi irányítókkal.
Műszakilag már ma is lehetséges, hogy a cockpit asszisztens az általa kiszámított repülési adatokat emberi közreműködés nélkül átadja a repülőgépnek, vagyis minden közbeavatkozás nélkül repüljön és navigáljon még a folyamatosan változó körülmények mellett is.
Hasonlóképpen lehetséges volna a teljesen automatikus fel- és leszállás, ahol a gép saját radarját a földi radarok is segítenék. A nagy távolsági gépek már ma is képesek volnának az automatikus repülésre, annak ellenére, hogy a szükséges technológia egy része ma még csak kísérleti szinten létezik.
A valódi probléma mégsem a technológia kiforratlansága, hanem a pszichológia. Ki szállna fel egy pilóta nélküli utasszállítóval? Még a most fejlesztett, és a következő 20-30 évben használt nagygépekben, például az óriás Airbus A380-ban vagy a Boeing nagysebességű Sonic Cruiserjében sem tervezik használni az önrepülés lehetőségét.
Magasabban, gyorsabban, halkabban
A Boeing amerikai repülőgépgyártó pontosította az új típusú, közel hangsebességgel repülő utasszállító terveit. A Sonic Cruiser a mai gépekhez képest kereken 20 százalékkal gyorsabban, a hangsebesség 98 százalékával repülne. Az új típusú sugárhajtású utasszállító 2006-ban állhat forgalomba.
A hangsebesség hajszálnyira megközelítését tudatosan választották. Ennek következtében a Sonic Cruisernek nem kell megfelelnie a hangsebességnél gyorsabb repülés rendkívül bonyolult aerodinamikai követelményeinek, illetve használhatók lesznek rajta a mostani Boeing 777 hajtóművek átalakított változatai. Ezenkívül a hanghatáron inneni repülés nem okoz hangrobbanást sem. A Concorde ezen okból kifolyólag csak az óceán felett haladhat a hangnál gyorsabban.
Az új típus deltaszárnyat kap, a hajtóműveket pedig nem a szárnyak alá, hanem a gép mögé szerelik. A repülési magasság 13 ezer méter lesz, a mai gépek szintjénél 2 ezerrel magasabban. A szakértők szerint ennek következtében a kozmikus sugárterhelés csak kismértékben növekszik majd.
A közel hangsebességű gép lényegesen halkabb lesz, mint azt a 2006-ban tovább szigorodó előírások meghatározzák. A Sonic Cruiser képes lesz rendkívül meredek szögben emelkedni, és ezáltal tovább csökken a repülőterek környékének zajterhelése. Abban a fejlesztők már most biztosak, hogy a gép használni tudja majd a mostani kifutópályákat.
Az ülések száma még nincs meghatározva, csakúgy mint a sugárhajtású gép által leszállás nélkül megtehető legnagyobb távolság. E téren a Boeing még megvárja a légitársaságoktól beérkező igényeket. A szállítható utasok száma 100 és 300 között lehet, a repülési távolság pedig elérheti a 18 ezer kilométert. Ezzel gyakorlatilag közvetlen légi kapcsolat lesz létesíthető a Föld két tetszőleges nemzetközi repülőtere között.