További Tudomány cikkek
- Fidrich Róbert: Az Európai Bizottság javaslata teljesen tudománytalan
- Elnyeli a föld a kínai nagyvárosokat
- Az őskorallok minden élőlénynél előbb világítottak az óceánok mélyén
- Meglepő dolgok derültek ki az Alzheimer-kór okairól egy új kutatásból
- A légszennyezés lelassítja a kisgyerekek agyfejlődését
|
A repülőgépen a légnyomás a normális légnyomásérték alatt van, valamint a folyamatosan keringetett levegő kevesebb oxigént tartalmaz a megszokottnál. A test a megváltozott környezet hatására több vörösvértestet termel, amitől a vér besűrűsödik, könnyebben tapad, fokozódik a vérrögök létrejöttének veszélye. A mozgás hiánya tetézi a veszélyt, az utasok lábában vérrögök keletkezhetnek, melyeknek kisebb darabja akár a tüdő kapillárisaiig is eljuthatnak, ahol az ereket elzárva tüdőembóliát okoznak.
A veszély csökkentése érdekében az orvosok minden utasnak ajánlják, a megfelelő harisnya használatát, valamint felhívják a figyelmet a rendszeres és bőséges folyadékbevitelre a kiszáradás elkerülése érdekében. A repülőgépeken felszolgált alkoholos italok csak tovább növelik a trombózis veszélyét. A trombózisra hajlamos utasoknak segítség lehet egy aszpirin is, ami a vér sűrűsödését gátolja.
A légitársaságok képviselői egyetértenek abban, hogy az utasok rendelkezésére álló helyek méretét felül kell vizsgálni, a jelenleg érvényben lévő szabványokat pedig szükség esetén meg kell változtatni. Fontosnak tartják továbbá, hogy a nagy távolságban közlekedő repülők utasait rendszeres tornára kérjék fel.
A konferencián mindkét fél megegyezett abban, hogy a probléma további kivizsgálást igényel, hiszen a társaságok képviselői csak akkor fogják elismerni a repülés, illetve a tüdőembólia okozta halálesetek közötti összefüggést, ha azt megfelelően bizonyítják. Az eddigi ilyen tárgyú kísérleteket ugyanis egyik légitársaság sem fogadta el, mint a szindróma létezésének bizonyítékát.
A most elkezdődő együttműködés azonban bíztató, hiszen a 16 cég képviselőinek jelenléte egy hosszú vita megoldására tett kísérlet első lépésnek számít. A légitársaságok évekig tagadták az összefüggést a halálesetek, illetve a repülőutak között, ezért nem is voltak hajlandóak semmiféle együttműködésre. A WHO-nak köszönhetően azonban hamarosan beindulhat egy olyan program, melynek keretében a repülés biztonságosabbá válik, ami a társaságok és az utasok közös érdeke.