Hat halott az M0-son

2000.07.29. 16:35
Hat halálos áldozatot követelt az a péntek éjféli baleset, amely az M0-s szigetszentmiklósi szakaszán történt. A szerencsétlenül járt Ford Transit utasai közül ketten súlyos, de nem életveszélyes sérülést szenvedtek. Az ő állapotuk az Index információi szerint javult.

A Ford Transit vezetője az eddigi vizsgálatok szerint nem az útviszonyoknak megfelelően vezetett, s ez okozhatta azt a péntek éjféli tragédiát, amely az M0-son, Szigetszentmiklós közelében történt, s amelynek következtében hatan - köztük a sofőr is - életüket vesztették. Minderről a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság ügyeletese, Karancsi Ildikó tájékoztatta az Indexet.

Mint megtudtuk, a Ford Transit vezetője minden bizonnyal túl gyorsan hajtott az esős időjárás miatt vizes úton, megcsúszott, és így a mikrobusz átsodródott a szembejövő sávba, ahol egy szabályosan haladó - egyes hírek szerint holland - kamionnak ütközött.

A rendőrség illetékese nem kívánt részletekbe bocsátkozni az ügy kapcsán: egyelőre vizsgálják, hogy honnan hová tartottak a Ford Transit utasai, akik közül további két fiatal is megsérült.

Időközben azonosították a baleset áldozatait: a tragédiában elhunyt a 26 éves kiskunfélegyházi Á. János, aki fiatalokat szállító Ford Tranzitot vezette, valamint a 25 éves kecskeméti H. Virág, a budapesti 24 éves G. Eszter, az ugyancsak budapesti 24 éves O. Attila, a váci 21 éves S. Katalin és a gödi 27 éves K. Mihály.

A balesetben súlyos - az Index információi nem életveszélyes - sérüléseket szenvedett a 26 éves hajdúsámsoni Cs. Tamás és a 27 éves budapesti F. Zoltán. Az egyik beteget már meg is operálták a Merényi Gusztáv kórházban, s az ő állapota - akárcsak társáé - az utóbbi órákban javult. Mindezt a kórház ügyeletén tudta meg lapunk.

Az MTI szerint a kisbusz, amely a védőkorlátot átszakítva zuhant az utat szegélyező árokba, a felismerhetetlenségig összeroncsolódott. A kamion holland, a mikrobusz pedig magyar rendszámú volt. A kamion vezetője sértetlenül úszta meg a karambolt.

Az M0-s érintett szakaszán csak szombat reggel kilenc órakor állt helyre a forgalom.

A halálgyűrű
A péntek éjféli M0-s baleset nem az első, és sajnos, várhatóan nem is az utolsó a fővárost elkerülő ,,halálút" történetében. Alig néhány napja, július 14-én például a törökbálinti leágazásnál történt végzetes karambol: akkor egy teherautóval karambolozott egy Ford Fiesta személygépkocsi, amelynek vezetője életét veszítette.

Az M0-s autóút veszélyeiről számos cikk, beszámoló és elemzés jelent meg az utóbbi években, s az illetékesek már korábban döntöttek például arról, hogy megkezdik az M0-s forgalomszabályozási és információs rendszerének, a Marabunak -- Management of Road Traffic Around Budapest -- kiépítését. Eszerint négy csomópontban (köztük éppen a szigetszentmiklósinál) építik ki az áthaladó járműveket érzékelő és számláló adatgyűjtő hurkokat, melyek adatait a központi számítógépben dolgozzák fel.

Vezetékes segélykérő és jegesedést jelző rendszer már a kezdetektől üzemel az M0-son - írta korábban a Világgazdaság. A tervek szerint a teljes rendszer kiépítésekor 29 mérőhelyet magába foglaló mérőhálózat alakul ki.

Egy az interneten is elérhető, a vezetői agresszivitást vizsgáló tanulmány szerint, amely az Octav Kft. honlapján olvasható, az M0 megépült szakaszát teljes hosszában bejárták a közlekedésbizontonsági szakemberek, folyamatos videó-felvételt készítve.

Egy óra alatt számos erőszakos előzést és erőszakos besorolást tapasztaltak, amelyek közül hatot minősítettek agresszívnek, veszélyes helyzet azonban nem adódott. A tanulmány szerzői szerint agresszív magatartást szinte kivétel nélkül olyan szakaszon tanúsítottak a sofőrök, ahol 80 km/óra sebességkorlátozó tábla lassítaná a forgalmat - ha ezt a járművezetők betartanák. Paradox módon itt a sebességkorlátozásnak engedelmeskedő vezetők jelentenek agressziót kiváltó okot.