Bepancsoltak a magyar whiskynek

2001.05.04. 12:17
Könnyen lehet, hogy az EU-csatlakozás pillanatában megszűnik a finn vörösborral kemény piaci versenyt vívó magyar whisky, a kommersz rum és a gagyi vilmoskörte - tudta meg az Index. Az "alacsony árfekvésű kommersz égetett szeszek" kedvelőinek ráncait csak mélyítheti, hogy a rum folyományaként jó eséllyel búcsúzhatnak régi kedvencüktől, a keverttől is.
Armageddon a Vak Egérben

Hogy miért okozhat a csatlakozás ilyen kozmikus pusztítást a pincekocsmák világában? Lényegében azért, mert az ásványvízivó brüsszeli bürokraták ragaszkodnak ahhoz, hogy a whisky erjesztett malátából készüljön és évekig érjen tölgyfahordóban, a rum alapanyaga a bakelit helyett a cukornád legyen, nem beszélve a körtéről, amely az ottani értelmezés szerint nem fiolában tárolt koncentrátum, hanem egyfajta fán növő gyümölcs.

A magyarok szabadon pancsolhatnak

Bár a Magyar Élelmiszerkönyv már átvette az EU szeszes italokra vonatkozó rendeleteit, egy passzus néhány ponton felmentést ad a whisky-gyártóknak - magyarázta az Indexnek Rácz Endre, az agrártárca osztályvezetője. Eszerint nem csak malátából és egyéb old school anyagokból, hanem tisztaszeszből, aromából és színezékekből is szabad whisky néven előállítani, mi több, forgalmazni italféleséget. Ráadásul érlelni sem kell a terméket évekig.

De még hónapokig sem, magyarázta a Pannondrinks egyik munkatársa, hiszen cégének termékei, hasonlóan az összes kommersz whiskyhez, legfeljebb egy-két hétig "érnek" a porok és folyékony aromák összekeverése után.

A vörösök a bárszekrényben vannak

Az ortodox skót-ír-bourbon és kanadai hívők csodálkozhatnak ugyan, hogy miért inna valaki ilyen terméket, de mint azt Győri Lászlótól, a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács főtitkárától megtudtuk, jó néhány társaság foglalkozik "whiskyfőzéssel": a legnagyobbak a Zwack Unicum Rt., a Pannondrinks Kft., a Győri Likőrgyár Rt. és a Pilis 191 Kft. ( Az Index Összeesküvéselmélet-kutató Osztálya már vizsgálja azt az összefüggést, hogy a terméktanács elnöke Medgyessy Péter, a szocialista párt absztinens kinézetű miniszterelnök-jelölt jelöltje.)

Győri László nem tudott közelítő adatot sem mondani a magyar whisky-piac méretéről, de a hazai égetett szesz fogyasztásból a brit eredetű ital aránya szerinte 1-2 százalékos, beleértve ebbe az importot is. Az Élelmiszer Online "Mitől vigad vagy búsul a magyar?" című cikke ezzel szemben a mennyiséget nézve négy, értékét tekintve nyolc százalékosra teszi a piaci részesedést. Egy komoly szeszgyártó becslése szerint a teljes hazai whisky-fogyasztásnak nagyjából ötöde lehet itthon gyártott termék.

Kommersz országnak kommersz italt

Az Index riportere életében nem ivott még magyar whiskyt, de az utóbbi időben egyre többfélét látott az üzletekben. Nem véletlenül. A Pannondrinks nevét homályban hagyó munkatársa megadta a titok kulcsát. A kulcs egy köztörvényes bűnöző elsöprő népszerűsége. "A dolog a Whiskys-ügy óta indult be. Előtte nem gyártottunk ilyen italt, de utána annyi érdeklődő volt, hogy belevágtunk"- mondta a menedzser, hozzátéve, hogy a kereslet azóta is állandó.

Atomtitkok a sékerben

A magyar whisky-, rum- és vilmoskörtepiac adatait a piaci szereplők tapasztalataink szerint az észak-koreai biztonsági szolgálatot megszégyenítő szívóssággal védik, ezért senkitől sem tudtunk pontos információt kapni arra nézve, hogy a fogyasztók évente hány forintot költenek ezekre a termékekre. Annyi bizonyosnak látszik, hogy rumból a whisky három-ötszöröse fogy, ráadásul az arány itt megfordul, és a forgalom döntő részét a kommersz fajták teszik ki. A vilmoskörte-szegmens egészen speciális, hiszen itt a Zwack ismert termékével annak 5-6 féle klónja verseng, ami számos hamisítási per táptalaja volt már.

Goodbye Portorikó

Bár a helyzet elvileg tiszta, vagyis a csatlakozás után nem szabad aromákat vegyíteni, a piac szereplői teljesen bizonytalanok abban, hogy tényleg le kell-e állniuk a gyártással. "A dolog nincs még teljesen szabályozva" - mondták a Terméktanácsnál. Rácz Endre a minisztériumban sokkal határozottabb: ha tagok leszünk, megszűnik a kivételezés. Példaként a rumot említi. Egyesek ugyanis abban reménykedtek, hogy a németek példájára valamiféle felmentést kaphatunk. A teuton alkoholisták ugyanis EU-tagként legálisan juthatnak hozzá a 100 helyett csak 5 százaléknyi cukornádlevet tartalmazó úgynevezett "vágott rumhoz".

Sanszunk sincs a sütőrumra

"Mi kapaszkodunk" - lebbenti fel a fátylat a tárgyalások kulisszatitkairól Rácz Endre - "mi mondogatjuk, hogy lehessen forgalmazni 'háztartási' vagy 'sütő" rumként, de a felmentést Ausztria sem kapta meg, mint új belépő".

Egy jelentős gyártó cég vezetője ugyanakkor arra mutatott rá, hogy az EU-ban sem annyira egyértelmű a helyzet, hiszen a franciák és a belgák szerinte óriási mennyiségben állítanak elő "nem erjesztett" típusú whiskyt sűrítményből és aromákból.

Ki látott már cukornádat?

Az európai szabályok bevezetése persze nem jelentené okszerűen azt, hogy Magyarországon nem gyártanak többé rumot vagy whiskyt. Az Index bódító tényfeltárása közben találkozott is olyan céggel, amelyik cukornádból is hajlandó lenne rumot előállítani. Csakhogy az igényesebb termék nyilván drágább is lesz. Márpedig, ahogyan a Pannondrinks munkatársa fogalmazott, a vásárlók égetett szeszből vagy a drágát vagy az olcsót keresik.

Ha valami növényből készül, az sokba is kerül. Pár év, és az EU-csatlakozás megfoszt minket attól az élménytől, hogy egy áporodott pincekocsma pultjánál összeborzadjunk egy kupica aromás magyar whiskytől, vagy összeragasszuk a szánkat egy stampedli leírhatatlanul gejl keverttel.

Skótok az Alföldön
Péter-Pál whiskey
Szeretjük az olyan elvont kifejezéseket, mint például a "magyar whisky-piac". Az Index Formatervező és Élelmiszeripari Munkacsoportjának materialista tagjai szerint csak üvegek léteznek, bennük valami barnás folyadékkal. A tagok - designer és nyelvész szakértőkkel megerősítve - megnézték, mit is kapunk palackonként ezer-párszáz forintért.

A magyar whiskyk névadói vagy szélsőséges anglománok, vagy ügyes marketingesek, ugyanis véletlenül sem jutott eszükbe olyan törzsökös neveket adni, mint a Kocsmárosné almabor vagy a Puszta Koktél keresztszüleinek, ellenben tobzódnak a skótosnak hitt hangzású márkanevekben.

Az egyetlen kivétel a Zwack Péter-Pál whiskyje. A karakán névadáshoz a külalak is igazodik: a palack a klasszikus "hétdecis vegyigyümi" formakultúrát idézi, ehhez spártaian egyszerű címke járul.

Old Man's
A gyár másik saját gyártású whiskyje, az Old Man's a kommersz kategória krémjébe tartozik. Az üveg robusztusan lapos (ha tetszik laposan robusztus) formája és a címke westernes hangulata a zwackunicum.com-on olvasható ismertető szerint "a klasszikus bourbon whiskyk világát idézi". Tény, hogy a termék csinosan megtervezett, de mindenképpen túlzásnak tűnik az ismertető javallata, miszerint "ajándékként kitűnő és méltó dísze mind a vendéglátóegységek pultjának, mind a házi bárszekrényeknek."

A Győri Likőrgyár designer-csapata minden bizonnyal önbizalomhiánytól szenved: nem hittek abban, hogy képesek lennének túllépni a klasszikus formákon. A kishitűség a várt eredménnyel járt: nem is léptek túl rajtuk. A nettó nagyker. áron 1152 forintos Black Knight palackjának megbízhatóan hengeres, kissé antropomorf alakja meglepően emlékeztet a Chivas Regaléra, a rusztikus Old Country (1048 forint) letagadhatatlan vérrokona a Ballantines-nak, a hetykén cowboyos Big Jim pedig a Four Roses pattanásos unokaöccse.

Big Jim Black Knight Old Country

A Pilis '91 Kft. névadói álmaikban talán végtelen, szélfútta rónákon kóborolnak, innen jöhet a Windfield és a Flat Country poétikus, már-már keltás elnevezése. A cég francia licenc alapján gyártott "George XIX"-e pedig a híres gall történelmi humor egyik jó példája.

A Gazdasági Versenyhivatal aktáit böngészve találkoztunk a SAGÁL Szeszipari Termelő és Forgalmazó Dinasztia Rt., majd a Black-Bulls Kft. által gyártott John McDermaed "whisky-jellegű kommersz szeszes ital" nevével, amely amellett, hogy kiejthetetlen, olyan skótos, amilyen valami lehet, aminek Kecskeméten álmodták meg a receptjét.

A versenyhivatal ihletett munkatársa olyan láttató erővel írja le ennek a törzsökös magyar terméknek a kinézetét, hogy nem tehetünk jobbat az idézésnél: "A termék előcímkéjének felső íves széle mentén párhuzamosan fut az "Established 1994 SAGÁL Family" egyszerű nyomtatott betűkből álló felirat. A felirat alatt egy fényes aranykorona rajza látható, amely a John McDermaed Whisky elnevezés felett szerepel. A név kezdőbetűi piros-arany színűek, a többi betű fekete-arany színű. A whisky felirat fekete betűkből áll. Az előcímke közepén elhelyezett grafika három üvöltő farkast ábrázol egy téli tájban. A grafika alatt a fekete díszes betűkből álló Old Whiskies, illetve az egyszerű fekete nagybetűs Trade Mark feliratok olvashatók. A felirat mellett egy olvasó fiatalember képét ábrázoló piros színű címerre emlékeztető rajz, illetve alatta a John McDermaed név mint aláírás látható. A termék hátcímkéjén az előcímkével azonos formájú, de szürke színű John McDermaed, valamint fekete színű whisky felirat alatt szerepel a termék minőségére utaló whisky-jellegű kommersz szeszes ital megjelölés. Egy tagoló piros pont alatt található a termék összetételének feltüntetése - víz, etilalkohol, természetazonos aroma, karamell - majd az energiatartalom és a minőségét korlátlan ideig megőrzi feliratok."

Kiegészítő ajánlatunk: a magyar termékek mellé szívjanak Csongor szivart.