A világ a Reader's Digest olvasói szerint

2002.03.06. 08:17
A Reader's Digest olvasótábora nem igazán tekinthető a magyar lakosság reprezentatív mikrokozmoszának. Az Index konzum- és tömeglélektani rovata ennek ellenére érdeklődéssel vetette magát az általános családi magazin "A magyarok leginkább gyógyszerészeikben, pilótáikban bíznak, valamint továbbra is ragaszkodnak a házasság intézményéhez és Nokia mobiltelefonjukhoz" című sajtóközleményébe.
A Magyarországon 180 ezer, Európa egészében pedig 5,7 millió előfizetővel rendelkező magazin tavaly év végén saját előfizetői adatbázisából kiválasztott 37850 embert; március 5-én pedig a McCann-Erickson reklámügynökség közreműködésével Magyarországon is felmutatta "az egyik legnagyobb és legátfogóbb fogyasztói felmérést, melyet valaha végeztek Európában".

Cseh módszertani kerti medencék

A "válaszadók összetételének változatosságát eredményező" "reprezentatív mintavétel" után a megkérdezetteknek már csupán annyi dolguk volt, hogy 30 termékkategóriában megnevezzék azt a márkát, amelyikben legjobban bíznak.

Higgadt, szenvedélyes, pesszimista lázadók
Az "elégedetlen" jelzővel Magyarországon illették legtöbben magukat. A német olvasó félénk és családközpontú. A holland nyugodt, megállapodott, ráadásul közösségi szellemű. A svéd optimista és vezetői hajlandóságokat mutat, a cseh énközpontú, a spanyol karrierista, a belga stresszes, a brit "hagyományos", a finn pedig ambiciózus. A franciák már érdekesebbek, ők óvatosak, tartózkodók és globális gondolkodásúak. A dánok elégedett, ösztönös kalandvágyók. A legellentmondásosabb az orosz lélek: passzív, másokat követő, ingatag, higgadt, szenvedélyes, pesszimista, lázadó.

"Érdekes módon Németországban a mosogatószerek, Olaszországban a tészták, Lengyelországban a tv-csatornák, Csehországban pedig a kerti medencék piacára voltak kíváncsiak a kutatók" - teszi hozzá az apró, destruktív tények szerelmeseire gondolva a marketingügynökség.

Egy füst alatt azt is megkérdezték tőlük, milyen intézményben/szervezetben, illetve milyen foglalkozású emberekben bíznak meg leginkább. Valamint egy előre megadott tulajdonságlistából választva jellemezniük kellett önmagukat.

Rágcsálnivaló kategóriák

A "Megbízható Európai Márkák 2002" címet viselő felmérés "rendkívül érdekes és közérdeklődésre számottartó" eredményeinek egyike szerint a magazin magyar olvasóinak 40 százaléka "nagy", 47 százalékuk pedig "elég nagy valószínűséggel" megvásárolja azokat a termékeket, amelyeken a Reader's Digest olvasói által odaítélt "Megbízható Márka" emblémát látja.

"A különböző termékcsoportok legmegbízhatóbbnak ítélt márkái Magyarországon a következők: az autók közül az Opel vitte el a pálmát, a mobiltelefonoknál a Nokia, a vitaminok kategóriájában a Centrum, az internetszolgáltatók között az Axelero, a bankoknál/lakástakarék-pénztáraknál az OTP, a mosóporok között az Ariel, a kozmetikai szereknél/bőrápolási termékeknél a Nivea, a háztartási kisgépek közül a Moulinex, míg a személyi számítógépeknél az IBM volt a nyertes.

Hazánkra jellemző kategóriákban a Győri Keksz termékei bizonyultak a legkedveltebb rágcsálnivalónak, a mobiltelefon-szolgáltatók között a Westel szolgáltatásai a legmegbízhatóbbnak, és az Amstel a legkeresettebb sör" - összegezte az eredményeket a közlemény.

Ehhez a mikrovilágok iránti tiszteletből csupán annyit lehetne hozzátenni, hogy az "alapok/mártások/leveskockák" kategóriában a Maggi diadalmaskodott, de - a teljesség igénye nélkül - felkerült listára az Algopyrin, az Omnia, az Ibusz, a Mol és a Malév is.

A tavalyi felmérés óta a toplistán mindent figyelembe véve csupán annyi történt, hogy a MatávNet új nevet kapott, a Béres cseppet pedig letaszította a Centrum.

A kormánynál csak a szakszevezet gyanúsabb

A magyar olvasók számára a házasság a legfontosabb intézmény, a megkérdezettek 35 százaléka nagyon, 36 százalékuk pedig eléggé bízik benne.

A "nagyon" és az "eléggé" megbízik kategóriát együttvéve azonban a házasságot rejtélyes módon megelőzi a posta és a rádió. Utána a tömegközlekedés és a televízió következik, majd az Európai Unió, a média, az euró, a fegyveres erők és az egyház.

A magazinokban csupán a Reader's Digest-olvasók 6 százaléka bízik meg "nagyon", "eléggé" pedig 38 százalékuk, holott az Index óvatos becslései szerint a válaszadók 100 százaléka vásárolja és olvassa az egyiket.

"Franciaországhoz és Olaszországhoz hasonlóan, a magyarok is a szakszervezetekben bíznak a legkevésbé: mindössze 2 százalékuk válaszolt úgy, hogy nagyon bízik bennük." A szakszervezeteket azonban az összes bizakodó körében épp csak megelőzi a 32 százalékos bizodalomnak örvendő kormány.

A politikusok iránt 91 százalékuk bizalmatlan

A pilóták és a gyógyszerészek iránti összolvasói rajongáshoz viszonyítva már-már magától értetődő, hogy a rosszul fizetett tanárok, ápolónők és orvosok csaknem minden ötödik magyar Reader's Digest-olvasó feltétlen bizalmát magukénak tudhatják.

Az autószerelőkkel, taxisofőrökkel és ügyvédekkel viszont már komoly bajuk van, legalábbis az alapán ítélve, hogy csupán 5-6 százalékuk bízik bennük nagyon. A pénzügyi tanácsadók és az autókereskedők 2, az utazásszervezők és a politikusok 1 százalékuk intenzív bizalmát élvezik, melyet csupán a pozitív egészekkel kifejezhetetlen ingatlanügynökök múltak alul.

Mindez messzemenően összhangban van a felmérésben megmutatkozó európai trenddel. Sőt, többé-kevésbé az Új-Zélandi fejleményekkel is, ahol a közelmúltban egy felmérés szerint a legkevésbé megbecsült foglalkozások listáján a politikusok feljöttek az utolsó előtti helyre, miután a kutatók a prostituáltakat is bevették a felmérésbe.