A nagy fapadteszt

2005.06.02. 12:15
Rendes évi fapadostesztünkben nyolc légitársaság kínálatát vizsgáltuk, és összegeztük az elmúlt év tapasztalatait. A diszkonttársaságok stratégiája alaposan átalakult, ahogy a hagyományos légitársaságok is új utakon járnak. Egyre több turista érkezik az országba, mi pedig negyvenezer forintból Európa széléig repülhetünk.

# Fantasztikus küldetésre vállalkoztunk: megpróbáltuk összehasonlítani a Magyarországról elérhető fapados légitársaságok kínálatát. Mint az a fantasztikus küldetéseknél várható, részleges kudarcot szenvedtünk. Bármennyire is szeretnénk, a cégek még mindig nem hajlandók szinkronizálni kínálatukat, így komoly összehasonlításra csak a Malév, a SkyEurope és a WizzAir esetében nyílt lehetőség. Mindhárom cégnek van budapesti központja, ennek megfelelően repkednek is mindenfele. Alternatív lehetőségként ott volt még a német (Airberlin, German Wings, Olt) vagy a skandináv (Norwegian Air Shuttle, Snowflake, Snalksjutsen, Sterling) légitársaságok összevetése, de ki akar nyáron Stockholmba utazni? Éppen ezért a három nagyon kívül a többi légitársaságnál nem az összevethetőségre helyeztük a hangsúlyt, inkább szemezgettünk az ajánlatból, hogy mindenki találjon kedvére való úti célt.

Kakukktojás

Végül nyolc társaság kínálatát válogattuk össze, diszkrimináltuk a skandinávokat, illetve az olyan társaságokat (Jet2, Olt), amelyek mostani összehasonlításunkhoz érdemben nem tudtak hozzátenni, mert csak átszállással kínálnak olyan úti célokat, amelyeket a többiekkel közvetlenül lehet elérni. A tesztbe bevontunk egy kakukktojást is, a német Condor légitársaságot, amelynek nincs budapesti központja, viszont amerikai utakat bonyolít, fapados árakon. Persze el kell jutni Németországba is, az árakba ezt is bekalkuláltuk, a legolcsóbb lehetőséggel számoltunk.

A hazai nagyok
1 hónap - 47 600 48 200 43 300 49 400
2 hónap - 45 900 48 200 66 000 59 400
Retúrjegyek, árak forintban

A bent maradt versenyzőknél végül szokásunkhoz híven három időpontot vizsgáltunk: a foglalás időpontjához képest egy héttel, egy hónappal és két hónappal későbbi utazások árait kerestük. Hogy életszerű legyen a teszt, amennyiben a kitűzött dátumhoz képest legfeljebb három nappal korábbi vagy későbbi indulással komoly összegeket spórolhattunk meg, módosítottunk az időpontokon. Egyhetes nyaralással számoltunk, ha indokolt volt legfeljebb nyolcnaposra növeltük az intervallumot. Az adókat és a reptéri illetékeket beépítettük az árakba.

Magyarországról 13 diszkont-légitársaság indít járatokat, de az egyik legfontosabb szereplő még nem érkezett meg: a Ryanair. Ettől függetlenül érdemes felkeresni a társaság weboldalát: bár tesztünkben azokat az utazási lehetőségeket vizsgáltuk, amelyeket cégen belül meg lehet oldani, azoknak, akik igazán sokat akarnak spórolni, érdemes bevállalósabbnak lenniük, és félúton társaságot váltaniuk.

Aki mer

# Bizonyos úticélokhoz mindenképpen kénytelenek leszünk megszakítani az utazásunkat, de ezek az utak többnyire drágák (a második táblázat végállomásaira átszállással lehet eljutni, az easyJetnél Londonban, a German Wingsnél Kölnben, az Aerlingusnál Dublinban, az Airberlinnél és a Condornál Berlinben kell járatot váltanunk). Portugáliába a German Wings légitársasággal 80 ezer forintból, az Air Berlinnel 120 ezer forintból juthatunk el, utóbbival Sevilla 100 ezer forint. Mindhárom út németországi átszállással oldható meg. De van más megoldás is, Londonon át: először is keressük meg a legolcsóbb repülőjegyet az angol fővárosba. Tesztünk alapján most a WizzAirrel járunk legjobban, 28 ezer forintból összejön az utazás, oda-vissza. Londonban aztán átszállunk a Ryanair megfelelő járatára, erre 11 ezer forintba kerül a jegy, szintén retúr. Így aztán egész utazásért (Budapes-London-Porto/Sevilla) csak 38 ezer forintot kell fizetnünk, illetékekkel együtt.

Ráadásul a kockázat sem nő, hiszen a fapados cégek nyomatékosan A-ból B-pontba utaztatást vállalnak, így hiába nem váltunk légitársaságot, ha lekéssük a csatlakozást, vehetünk új jegyeket.

Metamorfózis

A fapadosok társaságában eltöltött majd másfél év bebizonyította, hogy az új cégek ugyanolyan megbízhatatlanok tudnak lenni, mint a hagyományos társaságok. Mindannyian megtanultuk azt is, hogy nem a repülés kerül sokba, hanem a leszállás: hiába kapjuk meg pár száz forintért a repülőjegyet, ha az illeték 10-15 ezer forint. Drága a beton.

Persze a fapadosok megjelenésével eltűntek a hagyományos légitársaságok, de nem úgy, ahogy mindenki gondolta: mindannyian fapadosokká lettek, legalábbis részben. Változó jegyárak, keményebb feltételek, szolidabb ellátás, eltűnő napilapok, ezzel operál a Malévtől a British Airwaysig mindenki. De az evolúció folytatódott: manapság már a bevallottan fapados társaságoknál sem lényegesen olcsóbbak a jegyek, ha korábban vásároljuk meg őket, az átlagos árkülönbség az egy héttel és két hónappal az utazás előtt megvásárolt jegyek között alig tízszázalékos - derült ki tesztünkből.

Csak öt maradhat

Condor Orlando 208 000 218 000 274 000
Havanna 183 000 274 000 325 000
Retúrjegyek, árak forintban

Összehasonlításul: egy évvel ezelőtti cikkünk árait vizsgálva kiderül, hogy akkor még ötven százalékot spórolhattunk, ha előre gondolkodtunk. Ráadásul nem az történt, hogy a legdrágább jegy lett olcsóbb, hanem az összes ár közelített a középérték felé. Így aztán az légitársaság-evolúció végén a fapadosokon a hagyományos repülés tünetei kezdtek mutatkozni, szinte állandó jegyárak, rendes kaja meg úgyis csak a Concorde-on volt.

A változás komoly csaták eredménye. Persze a konkurens cégek az élet minden területén harcolnak egymással, a fapadosok piacán azonban eldurvult a helyzet, amikor a Ryanair tavaly nyáron nemes egyszerűséggel bejelentette, hogy "vérfürdőbe" kezd. Ennek megfelelően egymillió repülőjegyet dobott piacra kevesebb mint egy fontért, persze még most is találunk ilyen jegyeket a társaság honlapján. Aztán ez a kezdeményezés átvették a többiek is, itthon 737 forintért vehetünk repülőjegyet a SkyEurope légitársaságtól, 320-ért a WizzAirtől. Marketingeszközökkel harcolnak egymással a társaságok, miközben mindannyian tudják, hogy az évtized végére legfeljebb négy-öt társaság maradhat meg.

A fapadosok megjelenése alapvetően megváltoztatta az utazási szokásokat, manapság már azok is eljutnak Magyarországra, akik korábban azt se tudták kimondani, hogy gulash. A Magyar Turizmus Rt. szerint 2004-ben a Budapestre érkező utasok 22 százaléka fapados gépről szállt le Ferihegyen, összesen 340 ezer külföldi érkezett diszkonttársasággal, ők 90 millió euró (23 milliárd forint) közvetlen idegenforgalmi bevételt generáltak, a budapesti szállodák bevétele meg húsz százalékkal nőtt.