Az év lakószobája

Az év lakószobája

Evilági lakáskultúra

2001. 02. 17., 17:50 | Frissítve: 2001. február 19., hétfő 17:24

Az év lakószobáját életmódrovatunk belsőépítész szakértője, aki én vagyok, Rokon Sándor papírpohárszobrász-mester lakásában lelte fel. A komfort és a stílus tökéletes kivételes harmóniája mindenképpen figyelemre méltó példája a népies-ikeanista lakberendezés ellen küzdő seggemkivanista mozgalom esztétikájának.

Az év lakószobáját megkeresni fizikálisan igen emberpróbáló vállalkozás. Pajszerral és hidegvágóval járni a várost nem leányálom, se nem habostorta, nekem elhihetik. A sok szenvedésnek és gyöngyöző homloknak végül mégis meg van a foganatja. (Különben ez a cikk se jönne létre, pedig mégis.)

Fényeklektika

Rokon Sándor méltán világhírű munkáinak egy-egy darabja sok magyar háztartás központi dísze. A művész leszögezi, a művészet alapvető követelménye egy olyan lakókörnyezet, amely befogadó, toleráns, és egyben segíti a feltöltődést.

Valóban, az ember már belépéskor érzékeli az üres és csipasárga falakból áradó nyugalmat - amelyet a főfalon egy túrabiciklit ábrázoló hiperrealista freskó szív magába. Az előző lakó egy BKV-ellenőr volt, aki egy rendkívüli festőtehetséggel megáldott csimpánzt tartott, mondja Rokon. Minketten szifiliszben haltak meg, milyen szomorú, teszi hozzá a művész, aki potyogó könnyeit egyik készülő papírpohár-szobrába gyűjti.

Kredenc
Kiderül, hogy a sarokban álló fenyegető képződmény, amely szakkönyvek alapján egy minden tradíciónak ellentmondó és elvadult cserépkályhának bizonyul, a művész keze munkáját dicséri. Rokon Sándor, nagyanyja cserépkályájának tökéletes mását maga építette száraz kenyérhéjból, romlott albán hajzseléből és mákból.

A szoba utilitárius erejének egyik pólusa (tradíció) a félárnyékban giccs és kegyetlenség között félúton álló szekrény. Távolról nézve teljes káosz uralkodik a polcokon, amely közelebbről nézve renddé áll össze. Rögtön az első szinten például metonimikus összefüggésben helyezkedik el egymás mellett a piros szappantartó és a cigarettapapír. Legfelül pedig fényképezőgép, az ásványvizes flakonok, és az energiaitalos dobozból és egy gyógyszerhez mellékelt utasításból készített fütsölő felér egy romantikus verssel.

Szutyokba fulladt globalizáció
Ez itt a másik utilitárius pólus (progresszió): a zenegép. A művész egyetlen egyszer sem nyúlt változtatás szándékával a szürke műanyag borításhoz, és így emberi kitartásának erkölcsi kisugárzásával képes volt új tartalommal megtölteni a fogyasztói társadalom egyéni igénytelenségét kiszolgáló tárgyból áradó ürességet. A befőttes üveg fedeléből kiképzett hamutál és horoszkópos öngyújtó mellett a művész egyik készülő műve látható (Rokon elárulta, hogy valószínűleg installáció formájában fogja kiállítani, munkacíme: Csalódott angyalok verekednek az állott vízű medence szélén). A hangfal és a központi egység között elhelyezkedő gyanús piros tojás szintén a tehetséges csimpánz keze munkáját dicséri: a túrabiciklihez való lámpát ábrázoló hiperrealisztikus intarzia.

Steyr Angéla
Kapkodnak érte a művészek
A művész büszke rá, hogy szinte tökéletesen meg tudta valósítani posztmodern lakberendezési elképzeléseit, amelyek részletezését csak akkor hagyja abba, amikor a szerző gyengéd köríves mozdulattal a térdéhez érinti a pajszert. Rokon Sándor a szoba retorikai középpontját, vagyis a trónt jelképező kék felfújható fotelbe ereszkedik, és megmutatja, hogyan alkot papírpohárból céltalannak tűnő rágcsálással magasművészetet.

Indulni készülök, amikor megjelenik Rokon Sándor modellje. Igen, amit senki sem mert megkérdezni, de mindenki sejtett: ő az ihlet a brilliáns papírpohárszobrok mögött. Az osztrák származású hölgy (édesapja nem más mint a világhírű Steyr Aug), egy basszusgitárkoncerten ismerte meg házigazdánkat - aki akkoriban még a fiatalokra jellemző hévvel sörösbodozokat rágcsált. Ki tudja? talán pont Steyr Angéla hatására állt át a papírpoharakra és a posztmodern lakberendezésre.

hirdetés
hirdetés