"A cég feldolgozási éd kereskedelmi üzletágának tavalyi nyeresége viszonz 49%-kal, 42.4 milliárd forintra ugrott, az üzletág által értékesített termékek kétharmada üzemanyag volt. Idén január óta 213,50 forintról literenként 236.50-re emelkedett a 95-ös benzin ára, a Mol kútjainál, utoljára a múlt héten drágult 3Ft-tal. A január óta tonnánként 240-ről 360 dollárra emelkedett mediterrán kikötői benzinárakra és a forint relatív gyengülésére hivatkozva a Mol a jövő héten várhatóan újabb áremelést határoz el."
(HVG 200.05.27. 13. oldal "Energiár-emelés")
Szóval tavaly csak üzemanyag értékesítésből "csak" 9.1milliárd Ft TÖBBLETNYERESÉGE volt az előző évhez képest. (figyelem, nem többletbevétele) volt a MOL-nal... (feltételezve, hogy nem nőtt az eladott mennyiség - fogyasztás.)
(Számítás: 42.2/1.49=28.45mrdFt (Tavaly előtti nyereség), 42.2 - 28.45 = 13.8 mrdFt nyereségnövekedés:, 13.8*0.66= 9.1mrdFt (üzletág adatai az üzemanyag fogasztással korrigálva.)
Én megértem a MOL-t: a gázüzletágon a rendkívül alacsony rögzített árak miatt keletkezett veszteséget valahol pótolni kell (egyébként az már önmagában is nonszensz, hogy egy piaci alapokon működő magánvállalatot hatósági eszközökkel belekényszerítenek egy nagy veszteséggel végezhető tevékenységbe). Piaci alapokon a gáznak közel duplájára kellene emelkednie. Ami most történik az tehát - a piaci viszonyokhoz képest - nem más, mint egy láthatalan jövedelmátcsoportosítás: a gázfogyasztók zsebébe kerül át pénz a bezinfogyasztóktól. Miután a tehetősebb réteg autózik többet, ezt akár még egy szociális intézkedésnek is felfoghatjuk (implicit adó és jövedelemtranszfer...)
Az állam pedig mindehhez némán asszisztál: ugyanis nem hiszen, hogy Orbán Úréknak a ciklus végefelé túl jót tenne - a MOL papírok tőzsde árfolyamához hasonlóan - "fellegekben járó" népszerűségüknek még egy 100%-os gázemelés (az sokkal nagyobb felzúdulást keltene, mint kéthetente 4-5 forinttal emelni a benzint).
Persze a MOL nem ezzel az indokkal áll elő. Bár megértem, hogy a kőolajár jelentősen emelkedett (kisebb mértékben a nyersolaj dollárára, nagyobb mértékben az euro dollárhoz viszonyított hihetelen ütemű gyengülése következtében). De hát mint tudjuk, egy liter benzinben az olaj beszerzési költség kb. 70Ft-ot tesz ki - a benzin fogyasztási adója pedig fix, azaz nem %-os mértékű -, ezért vicces, hogy az nyersanyagár növekedés által indokolthoz képest vagy háromszorosa a benzinár-emelés (nem is beszélve arról, hogy az árcsökkenésre nem, vagy pedig csak késve és minimális mértékben reagálnak).
Azért van egy dolog, ami miatt nem tisztességes a MOL eljárása:
Ma már minden komoly vállalat - így a MOL is - rendelkezik fedezeti stratégiával, aminek a célja, hogy a vállalat számára az alapanyagok (illetve a késztermékek) piacával kapcsolatos bizonytalanságot minimalizálja. Erre (is) használhatók a származtatott (határidős, opciós) piaci termékek.
A MOL esetén konkrétan ez azt jelenti, hogy határidőre vesz olajat mondjuk a londoni árutőzsdén, és emellett határidőn dollárt vesz (forintért). Ez esetben az időközben ár- és árfolyamváltozások nem befolyásolják a költségoldalt. Ergo: (legalábbis rövidebb távon) nem kell módosítani a benzinárat (csak a költséginflációval indexálni) kompenzálásképp. Nagyjából ezt csinálja a MOL is.
Természetesen, ha időközben az árak felfelé mozdulnak, akkor a fedezeti eszközül szolgáló határidős vételi pozíción nyereség képződik (a magasabb anyagköltséget kompenzálandó). Ekkor tehát, ha benzinárat emel a cég, akkor amellett hogy nem változik (esetleg még nő is) a profitkulcs, még további extra pénzügyi nyereséget is realizál.
Amennyiben csökkennek az árak, akkor a határidős pozíció negatívba fordul, ekkor tehát a MOL érthetően nem igyekszik csökkenteni a benzinárat.
A MOL tehát nem tesz semmit, csak a lehető legjobb fedezeti stratégiát alkalmazza: "akármi történjék, mi mindenképpen jobban járunk". Igen elítélhető módszerrel...
Én egyébként (a távközlés mellett) a olaj-, gáz-, villanyáram-piac liberalizálása mellett vagyok, ami jelentősebb árcsökkenéseket hozhatna.
Nekem is, miután kettőt elloptak, vettem Offenbachban egy magyar orgazdától 10 Makiért :))
Ő is létezik még, éppen most cseréltem belsőt.
De mi lesz télen? Ha egy bordó biciklin tekerő hóembert láttok, hát én vagyok! :D
Az egész ügy legnagyobb haszonélvezője Pártunk és Kormányunk. Az adó százalékos, a költségvetést jól alultervezték.
A plusz bevételek (egyesek becslések szerint már több mint 100Mrd) szépen kisíbolhatók a költségvetésből. Mehet ToJonak meg Matolcsynak a lázálmos terveikre.
A parlamenti kérdésre, miszerint a többletbevétellel törvény szerint a költségvetést módosítani kellene OVI azt válaszolta, hogy többletbevétel jelenleg nem látszik. No comment....
És 150 Maki volt a 60km-es tanulóbérletem...
Bizony, irigyeltem azokat, akik motorral járhattak...
Viszont nálunk alacsonyabb a nyereségadó... Hoppá! Akkor hát még több marad fajlagosan a MOL-nál, mint odakint az olajtársaságoknál. Szomorú, de igaz! Legszívesebben kamionblokád alá venném a benzinkutakat!
Jókat írtál.
Viszont eszembe jutott róla valami. Azt is megfigyelted, hogy Németországban a tömegközlekedés drágább, mint az autózás???
Emlékszem, hogy amikor 1,21 DM volt a benzin, akkor megdöbbentem, hogy a metró/gyorsvasút jegy 2,50 és 4,50 között (meg több) volt, távtól függően.
Lehet, hogy a kultúrált városi közlekedés ára a jóval drágább, de pontosabb, tisztább, szinvonalasabb stb. tömegközlekedés???
Sorban szeretnék a felvetéseidhez hozzászólni, bár nem nekem szólnak.
1. Már van 1l-es meg mindenféle H2-üzemű motor, csak kb. 50 évi fizumból tudnék olyan tragacsot venni.
2. Ha mindehová, ahová el szeretnék menni jár kultúrált közlekedés, minden időben, akkor valóban nem én fogom megoldani a fenekem szállítását. Ja, az árról nem is beszélve.
3. Egyetértek, viszont ne felejtsd el: a legtöbb autó céges, nekik meg még fontosabb a pontosság, stb...
Egyébként pedig egyedül az zavar, hogy kb. ugyanolyan szintű munkával a barátnőm Németországban több, mint 1000 l benzint tud tankolni, míg én jó esetben is csak 280-at. Ez elgondolkoztató, nem? Magas az adója a benzinnek és a MOL (és társai) csakis felfelé hasjlandó követni az olaj világpiaci árait. Példa: a nyersolaj csökken 10 $-t, a magyar 98-as benzin lemegy 3 Ft-ot! Úgylátszik, még OVI álmait is felülmúlja a magyar valuta erőssége...
1. a motorizációt meg lehet oldani kétütemű iszonyatokkal, környezetszennyező roncsokkal, korom okádó döglött dízelekkel, az adók és pl. a kötelező biztosítás elspórolásával,
2. amíg megengedhetjük magunknak azt a luxust, hogy kényelemből és megszokásból mindenhova kocsival járjunk,
3. amíg ez a benzinár szemmel láthatóan semmilyen visszafogó tényezőt nem jelent, hiszen egyre több a gépkocsi, ennek eredményeként pl. Budapesten már alig lehet közlekedni, és parkolni már régóta nem.
Nem akarok farizeuskodni, a 2. és 3. pontokat magamra is érvényesnek érzem.
Viszont: nem lehet a kérdést egyedül a felháborodás oldaláról megközelíteni.
nyilván nem gondoltam ezt igy ebben a formájában tökéletes és mindent helyettesitő megoldásnak. Sok autóst ismerek aki lassabban ér be a munkahelyére mint pl. én tömegközlekedve. Ez értelmetlen, de nehéz kiszállni a kocsiból.
ennyi
yahel
mondjuk erről nyilván már ezer és egy topic volt, meg ezt sokkal jobban is ki lehetne bontogatni, de most nincs kedvem hozzá, úgyis tudjátok az alapelképzeléseket ezzel kapcsolatban :)
Ez OK, de Mindszentig nehezen kaptam volna vasárnap BKV-bérletet, mert naponta két vonat megy és ketten mentünk. Ja, kórházba rohantunk...
Nagyon jó dolog a környezetvédelem, hidd el, én is támogatom, de néha nem árt elgondolkozni azon, hogy nemcsak segglentető "sétakocsikázásra" lehet használni az autót/motort...