hegyek

Ausztria legmagasabb csúcsa!

Grossglockner felszereléslista
2001. 07. 20., 16:52 | Frissítve: 2001. augusztus 01., szerda 18:07

A 3798 méter magas Grossglockner az a csúcs, ahol némi felkészülés után bárki szippanthat egyet a magashegyek levegőjéből. Útleírás és alapinformációk a nyári megmászásokhoz.

Grossglockner 3798 m
Ausztria
Megközelítési útvonal Budapestről: Budapest-Hegyeshalom-Bécs-Linz-Salzburg-Bishofhofen-Bruck a.m. GG.-Hochtor-(Grossglockner Hohalpenstrasse) Franz-Josef Hause
Menetidő: 8 óra körül
Péntek este hét órakor a rekkenő hőségben indulunk. Gondoltuk, az idő ilyen marad végig, de tévedtünk. A Grossglockner alatti Hochalpen strassénál már kevésbé volt nyárias az idő, amiért késői érkezésünk csak részben volt okolható. Az időzítés azonban precííz volt, ugyanis 22 és 05 óra között nem kell fizetni úthasználati díjat, azaz 230 ATS-t. Tibi az autótulajdonos, sofőr remélte, hogy a fenti összeget nem kell hengerfejtömítésre sem elkölteni. A nagy magasságba vezető szerpentin ugyanis nem kíméli az autót. A 2500 méteren fekvő hágón átbukkanva azonban felsóhajthattunk: autónk kibírta. Az Edelweis Hütte mellett elsuhanva az út ismét levisz a túloldalra és kezdhetjük a kapaszkodást előröl, fel a Franz-Josef Haushoz. Ez is megvan a Peugeot kap két veregetést, a tömítés meg két nap pihenőt. Fél négykor hajtjuk álomra fejünket.

Reggel nyolckor már a hágóvasakat állítgatjuk, hiszen még a hó felmelegedése előtt el kellene indulnunk. Jó lenne estig elérni a 3454 méteren fekvő Erzherzog Johann-hüttéhez (jobb a házba ebédelni, mint a csúcson vacsorázni, hacsak nem a naplementét szeretnéd lefényképezni Ausztria legmagasabb pontjáról). Fél kilenckor indulunk lefelé a gleccserre, jó lesz ez a közel 300 méteres szintkülönbség holnap felfelé. Kilenc óra tájban vágunk neki a gleccsernek, és tempós menetelésünknek hála egy óra múlva, a jégmező szélénél elkezdhetjük a mászást. Délre vagyunk a sziklás rész tetejénél. Útközben csak néha állunk meg pihenni, és bevárni egymást. A sziklás részen három komolyabb szakasz van. Az első a "legkomolyabb", itt még kletersteig (drótkötél) is segíti a kapaszkodást, a másik kettőn csak fel kell mászni négy vagy öt métert.

Ebéd, pihenés, nagy gondot fordítunk a rehidratálásra (ahogyan ezt a hálivúdiaktól megtanultuk). A szél elég erősen fúj, mindegyikünk keres magának egy szélvédett zugot. A pihenőknek nem az unalom, hanem az átizzadt pólók alá kúszó fagy vet véget. A hidegnek mégis örülünk, hiszen így nem átnedvesedett, latyakos hóban kell másznunk. Elengedhetetlen viszont a hágóvas.

A hómező a teteje felé egyre meredekebb lesz (tavaly jártam itt, most az útvonal teljesen más fele vezet, a ház alatt kimegy a sziklákhoz), az utolsó szakasz mindenkinek a legmeredekebb és egyben a legnehezebb.

Végül fent vagyunk a házban (EHJ Hütte), 3454 méteres magasságban. Az idő reggel óta egyre romlott, most igen rossz, az esti órákban éri el csúcspontját a vihar. Le a zsákokat, a vasakat, pihenni, enni, és a már rutinszerűvé vált rehidratálás. Úgy terveztük, hogy a teraszon sunyiban fogunk főzni (mivel a ház fából van nem szabad, valószínű osztrák vendéglátóink nem akarják kipróbálni házuk építőanyagának égését alacsony oxigéntartalmú levegőnél). A nagy szélben azonban nem működnek a főzők, marad hát a wc (így lesz ami a konzervek illatát elnyomja, meg az étvágyunkét is). Kaja után szárítkozunk, és sutba dobjuk az a tervünket, hogy még ma felmegyünk a csúcsra. Átfésüljük a ház könyvét, találunk benne egy érdekes részt: serpa találkozó Ausztriába, vannak vagy harmincan.

Grossglockner megmászása
Ajánlott mászóút: normál út a Pasterze gleccseren keresztül
Legjobb mászási idő: Július, augusztus, szeptember
Árak: Hochalpen strasse útdíj: 230 ATS
Erzherzog Johann-hütte: a szállás 240 ATS, ÖAV tagoknak 180 ATS.
Mászásunk dátuma: 2001. július 6-7-8.
Túratársak: Krukenberger. Tibor, Kiss Benedek, Károlyi Tibor "Rinthy", Marian Andor, Gozony Gergő "Gizi"
A vízmolekulák feltöltése nem lenne teljes, ha az ásványanyagokat és a nyomelemeket nem pótolnánk, azaz sörözünk (még ebből a drágából is: egy korsó 55 ATS.). Hat tájban felmegyünk a szobánkba, két lengyellel kell osztoznunk a matracokon. Nekik meg éjszakai hangjainkon, ugyanis a magasság, a konzerv és a sör elegye miatt sikerül a gyomromban robbanó elegyet képezni. Nem ez volt a legnyugodtabb éjszakám.

Végre reggel hatkor csörög az óra, bár már mindenki rég fent van. Hétkor már indulunk. Az idő szép, felhők itt-ott, több mint szeretnénk. Teljes menetfelszerelésben hagyjuk el a házat, a havas részen elég nagy a szél. Az út először a kisebbik csúcsra, a frappánsan Klein Glockner-nek nevezett sziklakiszögellésre vezet. Majd le kell ereszkednünk a kis és a nagy csúcs közti bevágásba, az ún. Scharte-ba. Innentől minden lépésre oda kell figyelnünk, hiszen a kicsúszás végzetes zuhanásban végződhet. A gerincen már nem fúj annyira, ami azért baj, mert a látótávolságunk minimális. Rövid mászás után (a gerincet jelző karókat követve) jutunk el a csúcsot jelző óriási fémkereszthez. Csúcs csokinkat a gerincre tapadt felhő sűrűjébe burkolózva fogyasztjuk el.

Az út legnehezebb része, a Schartén való átkelés érdekes módon visszafelé okoz nagyobb nehézséget. Találkozunk ugyanis néhány fizetős csoporttal. A 10 fős csoportok vezetője kötélrendszert épít ki a számukra, minek következtében hamarosan legyekként vergődünk a kötélrengetegben. Költhettek volna egy kis pénz az oktatásukra is nem csak a hightech felszerelésükre.

A gerinc után lefelé már gyorsan haladunk, a hó olvadtabb mint tegnap, a hágóvas felesleges lesz lefelé. Tizenegy óra után indulunk a házból, homlokegyenest rombolunk lefelé a havon, már a sziklás részen is vagyunk, gleccser, és az utolsó megpróbáltatás a közel 300 méteres lépcsőzés a parkolóhoz. A parkolóba felérve demonstrálom a többieknek ki is az igazi hegymászó, és teljes cuccban csinálok öt fekvőtámaszt, Bence követi példámat. Három óra, pakolás, kaja, irány haza. A menetidő nyolc órán túlra nyúlik, éjfél után bújunk be az ágyba.

Mi kell Ausztria legmagasabb hegyének megmászásához

Személyes:

• megfelelő ruházat (Fontos: napszemüveg, naptej, sapka, kesztyű),
  • hágóvas (lehet gyaloglós is),
  • 1 db ereszkedő nyolcas,
  • 1 db pruszik zsinór,

A partinak (2-6 személy):

• 1 db kötél (minimum 40 m)
  • 6 db karabiner (nem kell schling),
  • 4 db kötél gyűrű (de fel lehet használni a "személyes"pruszik zsinórt is)

Nehézség:

-gleccser szakasz: nincsenek spaltnik (gleccser repedés), nem szükséges összekötni magunkat, hágóvas használata sem szükséges. Csak gyalogolni kell, bár ezt kavicsos jégen tesszük. nehézség: Könnyű

-sziklás szakasz: normális gyaloglás hegyi turistaúton, három nehéz rész van, ahol a sziklán mászni szükséges, úgy 4-5 méteren keresztül. nehézség: Könnyű, sziklás részek: II

-hó szakasz: normális gyaloglás havon, illetve jégen (hágóvas szükséges), a nyom biztos hogy ki van taposva (a szezon elején, vagy közvetlenül nyári havazás esetleg nekünk kell taposni az utat), eltévedni nem lehet (ködben ez sem kizárt). Évente 10 méterekkel eltolódik az út jobbra-balra, ettől függ hogy hány spaltnin vezet keresztül (maximum 3 darab spaltni). Kezdők kössék össze magukat, és biztosítsák egymást áthaladáskor!
    nehézség: Könnyű- Közepes

-csúcs szakasz: két részre osztható: az első felén gyalogolni kell, (a nyeregben mindig igen erős a szél, de érdekes módon a gerinc szakaszon enyhül a szél), a második felén gyakran a havas sziklát érintve mászni szükséges. Az első rész után találhatunk a sziklán standnak alkalmas helyeket (drótkötelet, póznát,_), a gerinc rész végig ki van építve, úgy 1 méter magas vas póznákkal, 10-15 méterenként (a kötélgyűrűket azért kell vinni, mert nem mindegyik póznába tudjuk a karabinereket beakasztani). A Scharte előtt van egy stand (drótkötél hurok (atom biztos)), innen biztosíthatjuk az első embert. A Scharte után, már csak 2-3 darab póznát találunk, de a csúcs 15 méterre van. A házig ugyan azon az útvonalon megyünk vissza, mint amin jöttünk. nehézség: Közepes, sziklás részek: II-III.

Térkép -útvonal:

Ha nem szeretnénk térképre költeni, akkor a parkolóban kihelyezett szemléltető táblákon (igen részletes) tájékozódhatunk az útvonalról. Ehgyébként a parkolóban lehet vásárolni térképet.

Az útvonalat a gleccseren kőbabák, és karók, a sziklás részen kőre festet piros-fehér turistajelek jelzik (ködben érdemes figyelni!).